"මා ප්රිය දරුවනි, ඔබට එක් දෙයක් නොවලහා පවසමි. ඒ කිමෙක්ද? මා සිතන්නේ මා ඔබට එක්මැ එක් දෙයක් කිව යුතුයි. අහන්න ප්රශ්න. කොතෙකුත් අහන්න ප්රශ්න.එවිට ඔබට ඒ ප්රශ්නවලට පිළිතුරු ලැබේවි. ඔබ ප්රශ්න නො අසන තාක්කල් ඔබට පිළිතුරු සොයාගත නොහැකියි. එබැවින් අහන ප්රශ්නය වැදගත්. ඔබ ප්රශ්න අසන්නේ නිකම්ම නොවේ. යමක් දැන ගැනීමටය. යමක් දැන ගන්නේ නොදන්නා නිසාය. අහන්න ඔබ ඉගෙන ගන්නා දේ ගැන. අහන්න ඔබට උගන්වන අය ගැන. අහන්න රට කරවන අය ගැන. අහන්න අහන්න. කොතෙකුත් ප්රශ්න අහන්න. ගුරුදෙගුරුන් වැඩිමහල්ලන් සිටින්නේ පිළිතුරු සැපයීමටය. එබැවින් නොබා නොපැකිලව අහන්න ප්රශ්න. මේ දේ මෙලෙසින් සිදුවූයේ මන්ද? මේ දේ මෙලෙසින් නොසිදු වූයේ මන්ද? ඇසිය යුතු ඒ ලෙසින් පැන වැලක් නොබියව. වියරනය ගැන, ගණිතය ගැන, අජටාකාශය ගැන, පරිනාමය ගැන ප්රශ්න ඇසිය යුතු වේ. දැන ගන්නට ඒ ගැන, ප්රේමය විවාහය කාමය පමනක්ද, පාසල් සමය ගැන ඇසිය යුතු මේ ප්රශ්න දැනගන්නට ඒ ගැන ඥානය තිබෙන්නේ කොහිද? දැනගන්නට නොකැමතිද? පොත් පත්වල නොමැති ඥානයක් ඇත්ද ලොව අන් තැන්හි? ගුරුවරුන් කියන්නේ උතුම් පුද්ගලයන්ය. ඔවුන් බිහිවී ඇත්තේ ඔබේ උපකාරයට. ඒ බැවි දැන හැඳිනගෙන ඔවුන්ගෙන් අසනු පැන. මේ විසල් ගොඩනැගිලි ඉදි කළේ කවුරුන්ද? ඒ පැනය අසනු මැන. මේ මහා මනු දිවිය නගා තැබුවෝ කවුද? ඒ පැනය අසනු මැන. රජවරුන් සිටුවරුන් මැතිවරුන් ඇමතිවරුන් පහල වූයේ මන්ද? ඒ ගැනද අසනු මැන. යුධ බියෙන් තැති ගැනෙන ලෝකයක් තැනුනේ ඇයි. ඒ පැනය ඇසිය යුතු. මා මෙලෙස අසමින් දිවි ගෙවිය යුතු වේද? අසනු මැන ඒ පැනය. මීට වැඩි යහපතක් මට ළඟා නොවන්නනෙද? අසනු මැන ඒ පැනය. කැළඹිල්ල දැඟලිල්ල මක් නිසා ඇති වීද? සිත පහන් කරගන්න යහමගක් නොපෙනෙන්නේද? ගැති කමින් සිදු වේද යහපතක්. ඇත්ත දැනගත යුතුයි පැහිදිලිව. එහෙත් ඔබ දිගට පැන ඇසිය යුතු වේ. ඇත්ත රජ කරන්නට ඉඩ දෙන්න. නැත්ත පරදා ලන්නට ඉඩ දෙන්න. ඔබට උගතුන්ට දැන් ඉතින් කාලයයි. ඉතිහාසය උගත යුතුය. විද්යාවද උගත යුතුය. අපට අවැසි සංස්කෘතිය හාරා පොත් බැලිය යුතුය. ගවේශණශීලීව. .....................
ඔබ නිහඬකර ලොවක් බිහිකළ නොහැකිය. ඔබගේ සරු හඬ පැහැදිලිය. මායිමේ සිටිය යුතු එහෙත් ඔබ ඇසිය යුතු ප්රශ්නයකි. ..........."
බර්ටෝල් බ්රෙස්ට් කරපු කතාවක් උපටුා දක්වලා තිබුනා මහාචාර්ය සුනන්ද මහේන්ද්ර මහත්තයා, අඟහරුවාදා ලංකාදීපයේ විමංශා අතිරේකයේ, කියවන නුවන කොලම යටතේ. එහි තිබූ දේ පොඩ්ඩක් වෙනස්කරල අපේ දරුවන්ට නැවතත් ඉදිරිපත් කරන්න හිතුනා.
No comments:
Post a Comment